Gräddpotatisgratäng med kycklingfile,smörstekta champinjoner och schalottenlök i krämig ädelostsås

Hungrig som man ALLTID är får man ju äta ganska rejäl mat för att ens uppnå någon slags mättnad under några få korta ögonblick. Och vid ett sådant tillvaknande har man insett att VISPGRÄDDE mättar bra. Så större delen av recepten som jag lägger ut kommer innehålla
en hel del SMÖR och VISPGRÄDDE. Nedanför bilderna följer receptet på en alldeles vanlig måndagsmiddag. Enjoy...



Gräddpotatisgratängen ser kanske inte så aptitlig ut, men gott folk ni ska
veta att den var MAGISK när den väl hamnade i munnen.Tycker själv att den mer ser ut som en äppelkaka med ströbröd.



Här är den färdigkomponerade vardagsmiddagen. Inte någon gourmetupp-
läggning precis men nu talar vi vanlig hederlig måndagsmiddag.



Gräddpotatisgratäng: 4 portioner

9 stora potatisar av fast sort ( mjölig går lika bra men det duger inte för mina smaklökar).

1 schalottenlök

5 vitlöksklyftor

4 dl vispgrädde

Flingsalt, svartpeppar samt parmesan


Skala potatisen, skiva den (gärna med en mandolin för ett jämt resultat). Börja med att hälla en tunt lager grädde i botten av ugnsformen. Lägg sedan ett lager potatis, vitlök, schalottenlök, salt och peppar. Avsluta med grädde mellan varven. Upprepa tills all potatis är slut. Stoppa in i ugnen på 200 grader. Jag började med att sätta in gratängen högt upp i ugnen i ca 20 min för att få lite "krispig yta" på potatisen därefter satte jag in gratängen längst ned. För att få se grädden koka uppåt och pressa sig fram emellan potatisen...Efter ca 45 min borde denna kärleksgratäng vara klar. Ta ut den och toppa med finriven parmesan och låt stå några ynka minuter...Säger bara: HEAVEN O EARTH!!!

Kycklingfile med smörstekta champinjoner och schalottenlök i krämig ädelostsås: 2 portioner

2 kycklingfileer

10 stora champinjoner

2 schalottenlökar

1/2 röd paprika

1 dl vispgrädde

50 g HØng Danablu

Flingsalt, svartpeppar


Jag började med att rensa samt steka champinjonerna i en ordentlig klick smör. Stekte dem ganska hårt,då önskemålet av den andra halvan var sådant. Lägg dem sedan åt sidan i en bunke. Därefter strimlade jag kycklingfileerna och stekte dem så att de får lite yta. Hacka schalottenlöken fint och lägg den i pannan tillsammans med kycklingfileerna. Smula ner mögelosten, på med grädden. Låt de ljuvliga smakerna och dofterna koka ihop.  Lägg ned den hackade paprikan och champinjonerna mot slutet så de inte kokar sönder. Salta och peppra efter behag och lust. Allt detta tar ca 20 minuter. Servera med en god grön sallad och njut av vardagen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hungrig...??? Det låter bekant :))) Det se väldigt gott ut-dock hade jag valt mjölig potatis till gratängen(krämigheten)

2010-05-26 @ 07:57:49
Postat av: Anna Quiles

Stella, du lagar nu mat i min smak :)

2010-05-26 @ 18:54:35
Postat av: Anonym

Anonym: Trevligt med hungriga människor. I min smak det...Men mjölig potatis är dock det värsta jag vet...Och jag älskar potatis.Men som sagt: tycke och smak!// The Chef



Anna: Kul att höra. Dvs att vi har samma tycke i matens evigt outforskade värld och spännande värld.// The Chef

2010-05-27 @ 08:45:29
Postat av: Barbaruszka

Anonym det är B.K.-och det där med potatis håller jag med om, utom när vi pratar grattängen :0

2010-05-31 @ 09:32:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0